Cea de a XXIX-a ediţie a Festivalului-Concurs „J.S.Bach”, 20-22 martie 2014, iniţiat de Şcoala Gimnazială de Muzică „Augustin Bena” din Cluj-Napoca, a prilejuit, în concertul de deschidere, evoluţia a trei dintre laureaţii Marelui Premiu la ediţia din 2013 a competiţiei, cu toţii elevi ai Liceului de Muzică „Sigismund Toduţă”: Maria Marica – vioară,clasa a IX-a, clasa Prof.univ.dr. Nicuşor Silaghi, şi Dora Lăpuşte – vioară, clasa a VIII-a, clasa prof. Corina Marc, care au interpretat Concertul pentru două viori în la minor, op. 3 nr. 8 Rv 522, partea I de A Vivaldi, precum şi Studii-Capricii nr. 18 şi nr. 4 de H. Wieniawski, fiind acompaniate la pian de Kolcsar Peter; la rîndul său, violonistul Vlad Cristian Hontilă, clasa a XII-a, clasa Lect.univ.dr. Beres Melinda, a interpretat Largo şi Allegro din Sonata a 3-a pentru vioară solo de J.S.Bach şi „Lăutarul” din Suita „Impresii din copilărie de Enescu. Vîrste tinere, interpretări mature, dedicate, trei foarte talentaţi tineri reprezentanţi ai unei noi generaţii de violonişti care promite foarte mult!
Tot în concertul de deschidere – ORCHESTRA SIMFONICA CLUJ – orchestra profesorilor – cea care, înfiinţată în 1960, a activat pînă în 1989 sub denumirea Orchestra Sindicatelor din Învăţămînt şi sub conducerea profesorului Guttman Mihaly. Ulterior, la pupitrul orchestrei s-au mai aflat Marius Bâzu, Vasile Socea, Nicolae Făgărăşan şi Rodica Trandafir. Din noiembrie 2013, orchestra se află sub conducerea dirijoarei Mihaela Cesa-Goje, absolventă a Academiei de Muzică „Gh. Dima” la clasa de dirijat a maestrului Florentin Mihăescu, cu studii masterale absolvite la Academia Regală de Muzică din Londra. Orchestrei profesorilor i s-au mai alăturat în concert muzicieni de la alte instituţii muzicale profesioniste din Cluj-Napoca.
In programul serii au figurat: Concertul pentru două viori şi orchestră în re minor de J.S. Bach – acest model de perfecţiune şi echilibru a formei – avîndu-le ca soliste pe Laura Călina şi Ligia Veronica Ignat, titulare ale catedrei de vioară de la Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă”. Dialogul celor două viori s-a desfăşurat fluent, preluările de accente expresive fiind realizate cu abilitate şi nuanţat de cele două soliste; Simfonia nr. 104 în Re major, „Cimpoiul”, de J. Haydn, lucrare căreia dirijoarea i-a exploatat cu inspiraţie amplificările şi întretăierile ţesăturii muzicale, torentele sonore ce închid muzica acestei creaţii şi întregul şir de 104 simfonii ale compozitorului; evoluţia orchestrei s-a desfăşurat în crescendo, pentru a încheia cu Suita de balet nr. 2 de Ch. W. Gluck, frumuseţea picturală a imaginii orchestrale, varietatea de ritmuri şi culori fiind admirabil evidenţiate de bagheta fermă, energică şi sensibilă, totodată, a tinerei dirijoare. Orchestra a sunat omogen, bine articulat la nivelul partidelor, calitatea instrumentiştilor relevîndu-se, mai ales, în Simfonia nr. 104 de Haydn şi în Suita de balet nr. 2 de Gluck.
Salutăm revenirea pe podiumul de concert a orchestrei profesorilor – ORCHESTRA SIMFONICA CLUJ, cu convingerea că orchestre profesioniste, în număr cît mai mare, nu pot decît să sporească prestigiul muzical al Clujului.